Přeskočit na obsah

Kam za kulturou – Výstavy na duben

Dubnová nabídka výstav je velmi pestrá nejen co se týče rozmanitosti uměleckých technik, ale také díky věkovému rozsahu vystavujících autorů a zastoupení několika národností. Básníka, překladatele a grafika Bohuslava Reynka nemusíme jistě dlouze představovat. Střední generaci českých autorů zastupují fotograf Jan Jindra či konceptuální umělec Jiří Kovanda. Z mladší generace nadějných slovenských autorů pochází Roman Noske Hajnala a Dominika Jackuliaková a tentokrát se mezi vystavované autory vešli i zástupci z ciziny – česko-americký fotograf Michal Lebl se svými metalografiemi a představitel berlínského urban artu Jürgen Groß. V dubnu se v Brně uskuteční nultý ročník fotografického festivalu F! Vyražte do českých a slovenských galerií nasát inspiraci – rozhodně je z čeho vybírat.

 

Bohuslav Reynek – Výstava celoživotního výtvarného díla

16. 4. – 31.7. 2014, Valdštejnská Jízdárna, Praha

20144312159-rey.jpg_690_460_crop

Po návštěvnicky nejúspěšnější výstavě roku 2013, která ukázala sbírku Muchových plakátů shromážděnou Ivanem Lendlem, přináší stejná společnost výstavu Bohuslava Reynka. Vůbec poprvé je výtvarné dílo básníka a grafika Bohuslava Reynka (1892 – 1971) vystavováno v celé své bohatosti, včetně nikdy nezveřejněných a nově objevených prací. „Expozice nabídne to „nej“ i díky spolupráci s vnučkou Bohuslava Reynka. Začátek výstavy připadl na velikonoční období s ohledem na Reynkovu tvorbu, která často čerpá z biblických motivů (ukřižování, pieta).

 

Jiří Kovanda – Proti zbytku světa

1.4. – 15.6. 2014, Dům fotografie, Praha

image_gallery

Konceptuální umělec Jiří Kovanda (* 1953) realizoval v sedmdesátých a osmdesátých letech minulého století v soukromých interiérech i ve veřejném prostoru řadu nenápadných akcí, které se často jen nepatrně lišily od běžného života, ale v době normalizace přece jen vyžadovaly kus osobní odvahy. Jeho poetická a zároveň politická gesta se zabývala jednáním jednotlivce v rámci společnosti a osamělostí v moderním světě.

Název výstavy „Jiří Kovanda proti zbytku světa“ není náhodný – Kovanda zůstával se svou tvorbou izolovaný a vzdálený vrstevníkům i umělecké komunitě. Nebyl však daleko od toho, co v té době vznikalo v západní Evropě a Americe. Právě na tyto souvislosti poukazuje právě zahájená výstava, kterou připravili francouzští kurátoři – Guillaum Désange a Francois Piron, kteří zasadili Kovandovy práce do kontextu reprodukcí a fotokopií výtvarných děl jeho zahraničních kolegů a výstavu rozšířili o umělcovy site-specific práce a jeho nové koláže a objekty, vycházející z raných prací.

 

Michal Lebl –  “4 x What” 

8.4. – 5.5. 2014, kavárna/galerie Carpe diem, Praha

glass

Metalografie jsou fotografie vytvořené infuzí barviv do povrchu leštěného hliníku za vysokého tlaku a teploty dávající výslednému obrazu neobyčejnou hloubku a plasticitu.

Česko-americký chemik a fotograf Michal Lebl (*1951) dává na výstavě „4 x What“ aneb “Najdi si svou souvislost ve svých “kvadruptyších” do souvislostí podobné nebo zdánlivě nesouvisející objekty a snaží se diváky přimět k vyhledání dalších asociací. Je to jen struktura, barevnost, tvar, stáří, místo vzniku, nebo funkce těchto objektů? Nebo má každý “kvadruptych” víc vrstev souvislostí? Je to jen na vás, zda je najdete všechny.

 

The Art of Remark 1. Berlin: WENN KAPUTT, WIR SPASS 

10. – 20. 4. 2014, Trafo Gallery, Praha

jürgen-grosse_kl

Výstava berlínského urban artu je první ze tří částí projektu The Art of Remark, který představí v Praze a v Berlíně tvorbu umělců pracujících v městském prostoru. Prostřednictvím nenásilných intervencí nebo naopak výrazných gest, která přesahují galerijní prostor, zasahují umělci do městské infrastruktury a realizují zdánlivě absurdní situace.

V Trafo galerii bude vystaven výběr téměř dvou set fotografií z nesmírně obsáhlého archivu berlínského autora Jürgena Große (*1962, Berlin), který sám sebe nazývá prostě „fotograf města“. Přes dvacet let dokumentuje neobvyklé městské výjevy a situace, kolem kterých ostatní procházejí bez povšimnutí.Zachycuje urbánní krajinu a její proměny, ať už jde o klasické graffiti nebo především o momenty, které vznikají ve městě samovolně,  bez autora. Často jsou absurdní a nesmyslné. To, co jiným připadá zničené, rozbité, nehezké, Jürgena Große baví a tuto situaci beze smyslu dokáže přetavit ve svébytný výtvarný objekt – fotografii, která přestává být dokumentem, ale stává se samostatným uměleckým dílem. Jako hosty si Jürgen Große přizval dva mladé berlínské umělce, Matthiase Wermkeho (*1978, Berlin) a Mischu Leinkaufa (*1977, Berlin).

 

Jan Jindra – Bylo nebylo

27. 3. – 24. 4. 2014, galerie Fiducia, Ostrava

556886

Minulý týden byla zahájena výstava, která připomíná vizualitu komunistického Československa osmdesátých let minulého století. Snímky pocházejí z mládí dvaapadesátiletého fotografa a pedagoga Jana Jindry a zachycují humorné i vážné momenty. „Ten, kdo osmdesátá léta zažil, bude překvapen, jak přesně a zároveň zvláštně zachytil tehdejší atmosféru,“ zvou kurátoři Fiducie na výstavu. Výběr pro výstavu tvoří především nepublikované fotografie Jana Jindry. Jindra vytvořil mimo jiné cykly Vlaky, Jižní město, Přijímač, Silvestr v hotelu Jalta nebo Chalupáři. Vycházel většinou z prostředí a témat spjatých s jeho životem.

 

Roman Noske Hajnala – Krížom krajinou

11.4. – 16.5. 2014, galerie Trafačka, Nitra
1899934_10151987976827055_1342807803_n
Výstava slovenského autora Romana Hajnaly představí jeho díla z cyklu „fotografické techniky 19.storočia“. Autor o výstavě:
„Fotografie, ktore som pripravil zachytavaju zmeny a premeny v krajine, ktore su zapricinene bud clovekom, alebo prirodou samotnou. Neustale zmeny, ktore menia raz krajiny a jej atmosferu. Pre posilnenie atmosfery som sa rozhodol pouzit dve historicke fototechniky. Techniku LITHPRINT, ktora sa mi paci pre jej nepredvidatelny a nedokonaly vysledok s mnozstvom nahodnych zasahov do obrazu co prakticky neumoznuje vytvorit dve rovnake fotografie. Vytvara prijemnu rozpravkovu atmosferu. Druhu techniku BROMOLEJ, ktora mi vo velkej miere umoznuje zasahovat do obrazu a jej vysledok je drsny a studeny.“

 

Dominika Jackuliaková – Portraits of Nature

3. – 25.4. 2014, galerie PHOTOPORT, Bratislava

1897899_760172057326661_1080778311_n.jpg.crop_display

Výstava prezentuje ucelený fotografický cyklus Záhrady z období let 2012 – 2014. Soubor barevných i černobílých klasických fotografií zachytává fragmenty různych botanických zahrad. Cíleně se zaměřuje na odchylky či jinakosti přírody. Autorka vnímá přírodu jako metaforu vnitřního světa člověka. Leitmotivem výstavy Dominiky Jackuliakovej sa na všech úrovních stává komunikace a konfrontace člověka s jeho vlastní podstatou.

 

—————————————————————————————————————————————–

Jako vždy představíme na konec jednu zajímavou akci, která nezapadá mezi klasické výstavy.

F! festival fotografie

4.  – 14. 4. 2014, na různých místech v Brně

http://www.f-festival.com/

fotograficky-festival-F

Nultý ročník festivalu nabídne přednášky, diskuze, autorské prezentace, workshopy, portfolio review i prezentace fotografické techniky. Mezi doprovodný program bude patřit filmový klub, besedy s autory a koncerty. Jako první uvidíte dosud nevystavené snímky Antonína Kratochvíla, jehož vernisáží bude festival zahájen! Na festivalu se dále seznámíte například s Jiřím Turkem, Adamem Panczukem z progresivní polské agentury Sputnik Photos, vítězkou letošní Hasselblad Masters Bárou Prášilovou nebo Alžbětou Jungrovou a jejím souborem vystaveným v britské Tate Modern. Nenechte si ujít ani dílnu Lithprint, kde můžete vyzkoušet tuto zajímavou techniku proslavenou Antonem Corbijnem.