Výběr kulturních akcí na měsíc červen zahájíme na Slovensku informativní výstavou Camera Obscura. Následují pražské fotografické výstavy Thomase Hoepkera a Ivan Lutterera. Dále nabízíme zajímavé vrstvení Kateřiny Zochové. V Ostravě vystavuje Petr Pastrňák retrospektivu Vítr vlní tichý les a u sousedů v Bratislavě se hlásí o slovo židovská komunita s výstavou Sme tu! Nakonec vás zveme do Trafačky na jednodenní akci a výstavu Fotka v sieti.
_
Camera Obscura
1. 6. – 30. 6. 2014 – Salón fotografie, Bratislava
Na informativní výstavě Camera Obscura sa dozvíte o principu, historii a současném používání dírkové komory – předchůdkyni fotoaparátu.
„Na pohled vypadá ta věc jako hračka, ale jaká kouzla umí. Ta věc, skřínka s malým otvorem. Ne větším než píchnutí špendlíku, se jmenuje camera obscura, neboli temná komora. Světlo, které proniká dovnitř, učiní ten zázrak a vytvoří na citlivé vrstvě fotografický obraz. … Není to výzva k návratu do prehistorie a není to ani pouhá zábava. Je to i čarování a zamyšlení nad tím, jak vzniká fotografický obraz, co je fotografie. Vždyť právě dnes, v technickém digitálním věku, bereme fotografii jako samozřejmost – ale fotografie je zázrak. „ (Josef Kroutvor, Fotografie jako mýtus, Pulchra 2013)
Thomas Hoepker – Heartland
15. 4. — 15. 6. 201, Leica gallery, Praha
Světoznámý fotograf Thomas Hoepker představuje cyklus černobílých fotografií “Heartland”, který vznikl v roce 1963 jako fotoreportáž pro časopis Kristall.
Série černobílých fotografií líčí život ve Spojených státech amerických poloviny 60. let. V době, kdy většina Evropanů považovala za typický obrázek Spojených států Manhattan s jeho mrakodrapy, odhalily jim Hoepkerovy fotografie skutečnou tvář této země včetně problémů, které ji tou dobou ovlivňovaly. Zvláštní důraz kladl na politické události jako jsou atentát na Kennedyho, rasová diskriminace a oživování vlastenectví. Portréty plné emocí, neopakovatelné momentky a bizarní scénáře vykreslují obraz Ameriky té doby ve všech jeho aspektech.
Ivan Lutterer: Nenápadné souvislosti
17.4.-15.6., Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze
Ivan Lutterer (1954—2001) žil a pracoval v ústraní, v tichosti a soustředěně. Fotografie pro něj byla způsobem dotazování se po smyslu dění kolem a prostředkem k zachycení skrytých souvislostí.
Ve svých neokázalých, ale kultivovaných, fotografiích zachycuje citlivě situace zcela všední, obyčejné, které jsou podstatou českého bytí v té době. Jemné dotyky reality s o to větší výpovědní silou poodkrývají významy skryté v tom každodenně banálním, v tom co je přehlížené, opomenuté, na okraji.
Významné místo v Luttererově tvorbě zaujímala práce se starým panoramatickým přístrojem Kodak, typ Panoram 6 × 18 cm (z let 1894—1904). Panoramatické „rozhlížení se“ po věcech kolem odpovídalo jeho povaze nahlížet věci ve všech souvislostech a s pokorou. Výstava v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze představuje první ucelený pohled na autorovu tvorbu.
Kateřina Zochová: Každý den něco ztratit
23.5. – 20.6., Fotograf gallery, Praha
Fotografie, koláž, fragment, vrstvy, mezery, střih, animace, ruka, gesto, pohyb, děj… klíčová slova vyjadřující autorčin přístup k několika výtvarným médiím i poetický horizont její práce s obrazy. Kompozice jejích fotografií vznikají na skle skeneru.
Autorka přeskupují a vrství drobné prvky přes sebe. Kousky rozstříhaných fotografií a abstraktní elementy. Při opakovaném skenování jich je stále více, ale zároveň dochází ke ztrátě obrazové informace. Aneb „čím více toho chceme říct, tím méně vyslovíme“.
Petr Pastrňák – Vítr vlní tichý les
7. 5. – 29. 6. 2014 – Galerie výtvarného umění, Ostrava
Retrospektivní výstava představuje všechna pro autora typická období s charakteristickými technikami od esteticky vytříbené válečkové abstrakce, přes stříkané „realistické“ portréty, seriální díly s razítky až po pozdější krajiny českých horizontů, klidné i hořící Lesy, Bouře a industriálně černé veduty. Současnou tvorbu pak reprezentuje návrat k abstraktním kompozicím.
Autor se svým dílem pohybuje na hraně mezi známým a jiným, mezi tradicí a novostí, mezi zachytitelnou realitou a její abstrahcí či abstrakcí. Je to hra mezi evropským konceptem a východoasijskou percepcí, kde platí, že tvůrce hledá na rozmezí podobného a nepodobného.
-
Sme tu!
25.5.-12.10, Židovské komunitné múzeum, Bratislava
Unikátní výstava Sme tu! v Židovském komunitním muzeu, kterého sídlem je jediná synagoga v Bratislavě, odhaluje život bratislavské židovské komunity po listopadu ´89.
První výstava svého druhu na Slovensku představí návštěvníkům návštěvníkům prostřednictvím autentických záběrů (židovská svatba, obřad Bar micva, rituální obřízka, úloha rabína v komunitě) dnešní židovský život v hlavním městě a přeměny, kterými prošel za čtvrtstoletí svobodného života.
„Použili sme fotografické médium, aby sme ´zinscenovali´ náš komunitný život v muzeálnom prostredí. Súbor fotografií doplnený textami členov židovskej komunity sprístupní po prvýkrát verejnosti aspekty nášho života. Odhalí, čím žije židovská komunita, čo ju spája a čo je jej základom – či náboženstvo, kultúra alebo solidarita ľudí spojených rovnakými hodnotami a skúsenosťami,” řekl ředitel muzea Maroš Borský.
_
Nakonec přinášíme jako vždy něco z trochu jiného soudku. V sobotu 28. června proběhne v Nitře 1. ročník přehlídky fotografií při galerii Trafačka – Fotka v sieti.
Fotka v Sieti
28. června, galerie Trafačka, Nitra
Fotoklub Trafačka zve domácí i zahraniční fotografy k vystavení svých děl v tvořivé atmosféře. Hlavní cílem je provětrat šuplíky, šanony plné fotografií, setkat se, diskutovat, vidět jinak své fotografie či fotky jiných. Celý den budou probíhat doprovodné akce a na závěr vybere odborná porota tři hlavní ceny. V rámci výstavy budete moct naživo shlédnout výsledné práce účastníků projektu Dialogy – https://www.afuk.cz/dialogy-galerie/
Přihlásit a zaregistrovat se můžete přes formulář na www.trafacka.sk do 23. června.