Přeskočit na obsah

Vandalové v aukčních síních

Numen se dnes podívá přes Londýn a Paříž až do dalekého Los Angeles za partičkou ‚vandalů, kteří tvoří v ‚městském terénu‘. Amerika je země plná extrémů, Británie zase kolébka suchého humoru, Francie oplývá nonšalantním bohémstvím. Otevřete hlavy, právě přistáváme.

_

JAZ3ac5a8_banksyStreet art je umělecký, kulturní a sociální fenomén nového tisíciletí, ale jeho počátky lze vystopovat již v 80. letech 20. století. Tehdy znamenal pro většinu aktérů především adrenalin. Sprejováním na veřejných místech vyjadřovali svou rebelii proti mainstreamové společnosti. Byli to osamělí rozsévači podle hesla „na velikosti záleží“ a „čím výš, tím líp“.

Nedávno jsem měla v jabloneckém kině možnost vidět čtyři roky starý dokumentární film o street artové scéně  ‚Exit Through the Gift Shop‘. Spíš než o dokument se jedná o mockumentary (parodii), kde divák netuší, co je fikce a co realita. Režisér a jeden z hlavních protagonistů této mystifikace Banksy je asi nejslavnější ‚vandal‘ na světě a i když nikdo nezná jeho identitu, jeho díla se prodávají v aukčních síních za obrovské sumy. Dnes je ‚in‘ mít doma Banksyho, hned vedle Picassa či Warhola. Cynický název filmu, volně přeložený jako ‚Východ přes obchod se suvenýry‘,  naráží právě na fakt, že dnešním umělcům jde v první řadě o byznis.

4582150566_4ec593cc92Ale nebylo tomu tak i dřív? Třeba Salvator Dalí byl skvělý obchodník. Michelangelo v tom také uměl chodit – za sochu Davida údajně dostal 900 zlatých dukátů, což prý bylo víc, než vydělal Leonardo da Vinci za celý život. Spousta géniů se vyžívala v přepychu a přesto jejich díla přežila staletí. Tak proč vynášet soudy.

Z kina jsem odcházela se smíšenými pocity. Byl to vizuálně podmanivý shit, který si dělá z diváka srandu nebo geniální dílo s přesahem? Ani jedno a obojí zároveň? Jedno však vím jistě, královsky jsem se při něm bavila. Filmu možná chybí jasné poselství, spoustu lidí může životní styl přerostlých kluků balancujících na hraně zákona iritovat, ale jedno se pánům tvůrcům odepřít nedá. Smysl pro humor. Autoři záměrně nechali na divákovi, co si z filmu odnese.

banksy_vandalisedphoneboxV této souvislosti se mi vybavuje kultovní česká mystifikační komedie Mňága – Happy End. Asi nelze srovnávat osobnosti Banksyho a Petra Fialy, ale oběma filmy se táhne jako červená nit lehké absurdno, ironie a nadsázka. Ano, české filmy jsou roztomilé, což se o Banksyho debutu říct nedá, ale suchý britský humor není tomu našemu zase tak vzdálený.

Co mě však na celém filmu bavilo nejvíc, byl výkon charismatického ‚Mr. Brainwashe‘. Thierry Guetta, francouzský street artista a filmař s legračním přízvukem, provádí diváka celým filmem. Už jen kvůli němu dávám ‚Exitu‘ pět hvězdiček!