Dnešní československý přehled výstav obsahuje symbolických „pět pé“. Portréty Miloty Havránkové a Alexandera Chekmeneva, Pop-art v podání Damira Muratova, Polaroidy Olivera Blohma, Petrkov byl inspirací pro Daniela Reynka a Plech je jedním z materiálů ve tvorbě Evly Vlašičové. „Šesté pé“ zastupuje Pseudonym Toyen surrealistické malířky Marie Čermínové. Výběr je pestrý, stačí jen vyrazit za kulturou!
_
Milota Havránková – Milota
2.10.-17.1. 2016, Dům u Kamenného Zvonu, Praha
Retrospektivní výstava je uspořádaná k životnímu jubileu této představitelky slovenské a české výtvarné scény, fotografky a multimediální výtvarnice. Vystavené práce představí nepřetržitý experiment s fotografickým médiem, které se tak stále proměňuje.
Milota Havránková (* 1945) během své pedagogické činnosti na SUPŠ v Bratislavě ovlivnila celou generaci slovenských fotografů, kteří později vstoupili do historie jako „slovenská nova vlna“. Její tvorba se svým zájmem o fotografický experiment, volbou námětu a následným způsobem vizuální realizace vymezuje z hlavních proudů slovenské fotografie a odlišuje ji od klasicky chápané fotografie, černobílého dokumentu nebo fotografického konceptu.
Sibiř, Sibiř!
5.10. – 5.11., art residence Zahradník, Praha
Známý malíř Damir Muratov a mladý malíř a hudebník Anton Gudkov přijedou do Prahy ze Sibiře aby představili svoje práce. Výstava proběhne v rámci festivalu současné kultury Sibiře. Sibiřský malíř Damir Muratov, žije v Omsku a je vedoucí postavou sibiřského pop-artu. Jako každý pravý Sibiřan sní o sněhu i během mírného letního počasí.
Oliver Blohm – 8 x 10
30.9. – 1.1., galerie Polagraph, Praha
V galerii Polagraph bude vystavena série portrétů nafocená na exkluzivní velkoformátový Polaroid 8×10 palců. Fotografie pořízené Polaroidem velikosti 8×10 palců budou v České republice vystaveny vůbec poprvé.
Černo-bílý portrétní svět tohoto mladého německého fotografa na vás dýchne svou střízlivou přímočarostí. Dává přitom vyniknout všem charakteristikám tohoto jedinečného formátu, jako je fantastická hloubka, geniální ostrost v detailech či určité nedokonalosti způsobené chemickým procesem.
Oliver Blohm pochází ze severo-německé vesničky, ale již několik let žije v Berlíně, kde právě dostudoval fotografii. Oliver pracuje pro samotný Impossible a nafotil pro něj desítky propagačních snímků, testuje nové filmy a experimentuje se všemi druhy materiálů, a tak má v polaroidovém světě bezesporu velké zásluhy.
Toyen – Vidím neboť je noc
5.9.-3.1. 2015, Museum Kampa, Praha
Pečlivě vybrané obrazy jsou zapůjčeny z mnoha významných státních i soukromých českých a pařížských sbírek. Divák má tedy možnost prohlédnout si stěžejní díla, která Toyen představila na první (1934) a druhé (1938) surrealistické výstavě: Ztroskotání ve snu , Člověk z klihu, Finis terrae, Sen a snad nejvýznamnější dílo Spící, které patří k nejčastěji reprodukovaným obrazům českého malířství minulého století. Dále bude mít možnost setkat se s pracemi, které vznikly během nacistické okupace, a mezi něž se řadí i magnetizující obraz Po představení.
V roce 1947 se Toyen rozhodla s Jindřichem Heislerem odejít do Francie a výstava tak rovněž vyzdvihuje stěžejní úseky její tehdejší tvorby.
Daniel Reynek – Fotografie
12.7. – 30.12., Muzeum fotografie a moderních obrazových médií, Jindřichův Hradec
Rozsáhlá retrospektivní výstava zahrnující na 90 snímků, představuje výběr z tvorby loni zesnulého českého fotografa Daniela Reynka.
Ukazuje Reynkovy typické barevné fotomontáže z let 1960–1970, zachycující motivy především z bydliště autora v Petrkově (květinové motivy, zvířata, drobné předměty etc.). Vystaveny zde však jsou i černobílé fotografie ze zachovaných nalezených negativů, které nebyly dosud nikde publikované ani prezentované. Většina představených fotografií jsou digitální archivní tisky z originálních negativů a diapozitivů. – Výstavu doplňují portréty Daniela Reynka z posledních let od Františka Nárovce, ke zhlédnutí je dokumentární film Terezy Brázdové „Kluci“ o životě bratří Reynků.
_
Evla Vlašičová – Žijeme spolu, sníva každý sám
6. 11. – 2.12., galerie Trafačka, Nitra.
Slovenská fotografka a výtvarnice Evla v Trafačce představí své aktuální práce zhotovené historickými technikami a moderními postupy. Autorka využívá rozličné materiály a kombinované techniky (papír, sklo, vlastnoručně kované plechy). Téma výstavy je zaměřené na žensko-mužské vztahy, lásku, radost, naději, strach, rozchod a bolest.
Alexander Chekmenev – Donbass
17.9. – 1.11., GMB – Pálffyho palác, Bratislava