Dubnový přehled výstav zve na vskutku různorodé autory. Začínáme v Praze. František Skála vábí hlasem mořské okurky na svá dioramata. Retrospektiva Vladimíra Židlického obsahuje experimentální fotografie prolínající struktury a sugestivitu. Do tajemných zákoutí jedné hamburské vykřičené čtvrti se můžete podívat prostřednictvím fotek Andreje Reisera. Fanoušci instantní fotografie mohou navštívit výstavu a workshopy projektu Expolaroid. Na Moravě hostí opavský Dům umění výstavu Andyho Warhola a ostravská Fiducia představuje zrezivělé plechy s fotografiemi horníků od Oty Skalického. Přesuneme se do Bratislavy, kde se prezentuje současné polské umění a Esterházyho palác nabízí výstavu na téma ambivalentní kulturní fenomén – alkoholismus. Na závěr zveme na dva workshopy kyanotypie.
_
František Skála – Zři ke kořeni
24.2. – 30.4. 2015, Galerie Kuzebauch, Praha
Na výstavě Zři ke kořeni můžete zhlédnout exkluzivní soubor diorám vytvořených právě pro tuto výstavu. Deset děl s vlastnoručním popisem autora na papíře je zde vystaveno díky jejich velikosti a křehkosti ve speciální instalaci pod speciálním osvětlením a zvětšovacími skly.
“Potápím se ke dnu přiváben hlasem mořské okurky a na hladinu vynáším perlu,” říká poeticky František Skála, který získal mnoho významných ocenění. Na výstavě můžeme zhlédnout dioráma se jmény Na molu, Olejovka, Trosečník, Schránka úmluvy, Kufřík, Tři očka, Chrám plastu a další. Skála v nich využívá desítek různých materiálů jako například perspex, gumu, kámen, mořské ježovky, papír, textilie, houby či dokonce klepeto kraba či květ magnolie.
_
Vladimír Židlický: Retrospektiva
24.2. – 26.4. 2015, Dům fotografie, Praha
Vladimír Židlický (*1945), rodák z Hodonína, je absolventem katedry fotografie FAMU (1975). Dědictví českého imaginativního umění rozvíjí od 60. let. Začínal jako abstraktní malíř a své fotografické figurální vize nadále staví na základech klasických výtvarných disciplín. Experimenty s kresbou světlem v poli záběru, s narušováním emulze negativu a s tónováním vzdalují exponáty popisnosti běžné v žánru aktu. Zároveň výstava obrací pozornost k historickým technikám fotografie. Přes veškeré tvůrčí inovace zůstává autor věrný prolínání struktur a sugestivity naturalistického média.
_
Andrej Reiser: The Secret Hamburg of the 70’s
do 18.4., art-residence Zahradník, Praha
Výstava představuje sérii fotografií znázorňujících tajemný život v hamburské čtvrti Sankt Pauli v sedmdesátých letech. Přenesete se na místa, kde je prostituce legální, a místní čtvrť červených luceren tepe bujarým nočním životem. Autor tam vstupuje ve snaze pořídit zajímavé fotografie pro svou diplomovou práci, jejímž tématem je tabuizovaná transsexualita.
Reiser ve vykřičené čtvrti po dobu dvou let postupně proniká do životů a tajemství prostitutek, transsexuálů, transvestitů, gayů a lesbiček: „Když člověk přijde mezi ně, trochu se předvádějí, ale časem se stanete inventářem, berou vás samozřejmě a v ten moment je zajímavé začít fotit,“ popisuje sžívání s tamními obyvateli.
Výstava nabízí pohled z druhé strany vitríny – pohled na „herce“ a „diváky“ v jejich přirozeném prostředí a zve k rozhovoru o kráse a lásce, síle a slabosti, předurčení a cti.
_
Expolaroid: Měsíc instantní fotografie
9.4. – 30.4. 2015, galerie Polagraph, Praha
Praha se letos opět stane mekkou polaroidové tvorby díky celosvětovému projektu Expolaroid. Původně francouzský projekt oslavující znovuzrození polaroidu a instantní fotografie, který si za dobu své existence získal příznivce po celém světě, se v roce 2014 poprvé konal také v Praze. Letošní ročník na úspěch předchozího ročníku navazuje a přináší ještě více příležitostí nechat se vtáhnout do světa instantní fotografie.
Na vernisáž pak naváže série dalších akcí odehrávajících se v pražských kavárnách a jiných zajímavých prostorech. Jednou z nich je například workshop Mikyho Arsenjeva.
_
Andy Warhol / 15 minut slávy
5.3. – 3.5. 2015, Dům umění, Opava
Každý může zažít svých 15 minut slávy. Výrok amerického malíře, grafika, filmového tvůrce a vůdčí osobnosti pop artu, Andyho Warhola, který snad nejvýstižněji popisuje postmoderní éru. Andy Warhol se narodil v Pittsburghu do rodiny emigrantů z východního Slovenska. Začínal jako reklamní designer, ale od 60. let se on i jeho práce dotýkala široké veřejnosti. Právě velká část jeho tvorby, méně i více známá, je k vidění prakticky ve všech prostorách Domu umění. Známé portréty Marilyn Monroe i Mao Ce-Tunga, celé série Campbellovy polévky a Flowers. Velmi zajímavá je také unikátní kolekce obalů LP od roku 1949, mezi nimiž nechybí obaly Velvet Underground, Rolling Stones a Johna Lennona, limitované a číslované edice talířů s motivy Andyho Warhola, kolekce granolitografií, knižní ilustrace a také plakáty ze světových výstav. To vše je doplněno o Factory, tedy „dílnu“ ve které Andy tvořil a scházel se s umělci. Návštěvníci si zde mohou vyzkoušet metodu sítotisku, díky níž přivedl Andy na svět svá nejslavnější díla a odnést si domů památku ve formě trička, tašky, nebo plakátu například s potiskem Marilyn Monroe.
_
Oto Skalický: Horníci
25.3. – 26.4. 2015, fotografická galerie Fiducia, Ostrava
Oto Skalický se začal tématem hornictví zabývat v roce 2012 na workshopu v Banskej Štiavnici, kde pracoval s hornickým archivem. Postupně pronikl k žijícím horníkům, kteří ještě stále pracují a těží zlato nedaleko Banské Štiavnice ve vesničce Hodruša-Hámre. Horníci jsou lidé, kteří přicházejí do kontaktu se zlatem jako první a později dostávají odměnu ve formě peněz, které v dnešní době již zlatem kryté nejsou. Fotografie těl horníků autor nazvětšoval na zrezivělé plechy, které budou později korodovat a ničit fotografie až do jejich úplného zmizení. V dnešní době jsou, podle Oto Skalického, horníky všichni lidé, a proto jsou právě horníci vhodným příkladem k zobrazení fungování celé společnosti.
_
Umenie na hlave – Poľské súčasné umenie
26.2. – 28.6. 2015, Dom umenia / Kunsthalle, Bratislava
Výstava je pokračováním výstavy Co vidět (polsky Co widać) prezentované v Muzeu moderního umění ve Varšavě na začátku roku 2014. Byla to první rozsáhlejší prezentace polského umění za poslední desetiletí (více než 80 umělců zastupujících různé generace, média a umělecké centra), která se zaměřovala na nejdůležitější práce, přístupy a témata výtvarných umělců v Polsku.
Obě výstavy vznikly ve specifické chvíli – několik let po stabilizaci pozice polského umění na mezinárodní scéně, a zároveň v době viditelné profesionalizace (a radikalizace) instituce umění.
Bratislavská výstava poukazuje na temný, obrazotvorné prvek v polském umění. Jednou z výrazných dějových linií je znovuobjevení avantgardních strategií a hledání inspirací v jiných druzích umění (filmu nebo literatuře) prostřednictvím využití vypravěčského prvku, jakož i časté návraty do tradičního výtvarného umění a abstrakce, a zaměření umělců na materii.
_
Tekutá múza – Alkohol a vizuálna kultúra
Modernisticky vzato jsou dějiny umění posledních dvou století přehlídkou -izmů. Naši kulturu však tvoří a její obraz spoluurčují i jiné, méně výtvarné a spíše zahanbující -izmy, například alkoholismus.
Právě alkohol jako specifický sklon a (ne) kulturní faktor, jako múza i neduh je tématem této v podstatě ikonograficky zaměřené výstavy. Tekutá múza představí alkoholismus jako silně ambivalentní kulturní fenomén. Uvidíme zde „chlast“ jako slast či princip tvorby, ale i jako depresi a sociální deprivaci.
_
Na závěr přinášíme pozvánku na dva zajímavé workshopy Kyanotypie.
Kyanotypie neboli modrotisk patří mezi nejstarší kopírovací techniky. Díky jednoduchosti a nízké toxicitě se Kyanotypie hodí i pro začátečníky alternativních technik. V dubnu se můžete zúčastnit hned dvou workshopů:
12.4. 2015 – galerie Trafačka, Nitra
(kontakt: František Kolář –frk@pardon.sk)
26.4. 2015 – Žirovnice
(kontakt: Miroslav Pokorný – resolut@tiscali.cz)
_
Náhledové foto: Andrej Reiser