Lith print není ve světe fotografie žádnou novinkou. Je to kreativní proces, který se v mnoha aspektech liší od černobílé klasické zvětšeniny.
Jeden z hlavních rozdílů je, že fotografie se zabarvují, aniž bychom je tónovali. Většinou se zabarvují do teplých tónů jako oranžová či žlutá. Chce to testovat a zkoušet. Výsledný tón většinou závisí na dvou faktorech, typ vývojky a druh použitého papíru. Nejlépe v lith vývojce fungují papíry na barytové podložce.
Papíry se vyvolávají ve velice naředěné vývojce a jejich vyvolání trvá určitou dobu. Je ale dobré papír hlídat, chce to mírnou agitaci po celou dobu vyvolávání.
Co se týká expozice pod zvětšovákem, je třeba papír přeexponovat o 2 až 3 stopy. To je ideální začátek.
Zde uvádím recept na běžnou lith vývojku, kterou najdete v různých mutacích. Ansco 70
Part A
Hydroquinone … 25g
Potassium Metabisulfite … 25g
Potassium Bromide … 25g
Water to … 1000 ml
Part B
Sodium Hydroxide … 36g
Water to … 1000ml
Working solution: A + B + (15-25) WATER
příklad ředění: 40ml A + 40ml B + 920ml WATER
Pokud zapátrate po síti, určitě najdete i nějakého výrobce a nemusíte nic míchat doma.
Co se týká negativu, dobře se dělá lith print z klasických černobílých, také z infračervených, a zajímavých výsledků dosáhnete určitě i z barevných negativů, lepších než u klasického černobílého zvětšování.
Lith je většinou o experimentu a kreativitě. Dost záleží i na momentu, kdy papír z lith vývojky vytáhnete. Někdy je to moc brzo, někdy moc pozdě.
Barva tónu bude především záležet na použitém papíru, některé se lithují dobře, u jiných není výsledný efekt až tak silný.
Nakonec bych chtěl uvést dvě známá hlavní pravidla u lithu.
1. Vyvolávání můžeme regulovat ředěním, teplotou a časem vývojky.
2. Kresbu ve světlech určujeme expozicí papíru, kresbu ve stínech dobou vyvolávání.
Nechte se inspirovat videem z workshopu Anima Mundi.
Použité fotografie: Šimon Lupták a Leo Stehlík
Těším se u další dílny.
RED
photography@tomhudecek.co.uk