Přeskočit na obsah

Výstavy na leden

Výstavy končící v lednu 2014

Zveme vás na výstavy, které končí v lednu 2014.

 

Jaroslav Balzar: Fotografie, výstava v Galerii Josefa Sudka

K nejexkluziv Jaroslav Balzar: Fotografie, výstava v Galerii Josefa Sudkanějším fotografickým ateliérům meziválečné Prahy patřil podnik Jaroslava Balzara (1894—1945). Jeho starší práce jsou v duchu art-deco, později se přiklonil ke glamour fotografii, protože se hodně pohyboval v divadelním a filmovém prostředí. Léta spolupracoval s přítelem Vlastou Burianem, pro jehož časopisy — vedle řady portrétů — vytvářel s básníkem Vilémem Szpykem fotomontáže. Výstava připomíná některé tehdejší herecké osobnosti, ale i vynikajícího tenistu Karla Koželuha, boxera Frantu Nekolného a další. Doprovodný text uvádí reálie z Balzarova profesního i osobního života, včetně jeho tragické smrti v létě 1945.

Výstava se koná  17.10.2013 – 12.1.2014 v Galerii Josefa Sudka, Praha

 

Sára Saudková – fotografie – výstava v Chodovské tvrzi

 Sára Saudková fotogrSára Saudková - fotografie - výstava v Chodovské tvrziafuje převážně akty. Po technické stránce se  jedná hlavně o klasické, černobílé fotografie snímané na střední  formát. Její tvorba je ovlivněna tvorbou Jana Saudka, u kterého – jak  sama říká – se vyučila, neboť není lepší školy. Věnuje se výhradně volné  tvorbě – inscenovanými fotografiemi dokumentuje svůj soukromý  život – loučení a čekání a to mezi tím: lásky, touhy nebo osamění.  Zachytává výrazy, myšlenky i emoce.

 Výstava se koná – 12.11.2013 – 11.1.2014 v Chodovská tvrz

 

Nevidiltelná Olomouc – zážitková výstava přibližující svět nevidomých

V prostoru Křížkovského 5 v centru města si návštěvníci v absolutní tmě vyzkouší pohybovat se bez – pro ně nejdůležitějšího smyslu – zrakových vjemů. „Zažijí si tak, jaké to je slyšet Olomouc, cítit Olomouc a hmatat Olomouc. Cílem je představit život nevidomých nejen v černých barvách, ale takový, jaký je – někdy černý, někdy růžový,“ přibližuje ředitel pořadatelského TyfloCentra Olomouc Petr Zavadil. Výstava Neviditelná Olomouc je rozdělená do dvou částí. První, pro návštěvníky nejatraktivnější, je neviditelná, tmavá a přibližuje různé aspekty olomoucké historie a bariéry, se kterými se nevidomí a slabozrací potýkají v běžném životě.

Výstava se koná – 2.8.2013 – 31.1.2015,  v prostorách Křížkovského 5, Olomouc.

www.neviditelnaolomouc.cz

Fotografka Dagmar Hochová ve Fiducii – výstava Akrobatka na glóbu života
Významná fotografka Dagmar Hochová ve Fiducii - výstava Akrobatka na glóbu života

Komorní retrospektiva významné české dokumentaristky a reportérky Dagmar Hochové (1926−2012), připravená pro Leica Gallery Prague a už dříve reprízovaná v Domě umění v Opavě, se soustředí na stěžejní linii, která provázela celou její tvorbu.

Výstava se koná 12.12.2013, 10:00 – 15.1.2014, 18:00 Antikvariát Fiducia , Ostrava 

Budoár – Karolína Koblenová

Galerie 4 zve na výstavu z cyklu „Nové tváře“. Představí fotografickou tvorbu všestranné mladé a nadějné umělkyně.

Budoár – Karolína Koblenová - výstava v Galerii 4
V roce 2012 obdržela hlavní Cenu šéfredaktora Reflexu za svou fotografii „Autoportrét s mrtvými ptáčky“ pro „AKTA X“.
Absolventka výtvarného oboru PF a FUD Západočeské univerzity v Plzni se věnuje malbě, oděvnímu designu, konceptuální tvorbě i happeningu.

Slovy autorky:
„Výstava Budoár je vlastně věnována duchům. U žádné fotografie se nedá s jistotou říci, zda zobrazuje život, či přízrak, neskutečno, přítomnost smrti. “

Výstava se koná 3.1.2014 – 31.1.2014 v Galerie 4 – Cheb  

Výstava Adolfa Borna „Turecko a Řecko – má láska“

Výstava Adolfa Borna /1930/ „Turecko a Řecko – má láska“ představuje dvě základní destinace, které malíř a grafik Adolf Born má velice rád.

Výstava Adolfa Borna "Turecko a Řecko - má láska"
Ve svých akvarelech, pastelech, litografiích a leptech nám přiblíží historii Turecka a Řecka, jak jí mnozí z nás ještě neznáme.

70 prací jednoho z našich nejvýznamnějších malířů a grafiků nám jistě zpříjemní předvánoční shon.
Výstava nese název stejnojmenné publikace, která k této výstavě vychází, text knihy napsal sám Adolf Born a jde do jisté míry o vyznání autora k destinacím, které jak on sám říká jsou jeho druhým domovem.

Výstava se koná na Masarykově nábřeží 24, Praha 1, od 28.11. do 12.1. 2014, PO-NE 10-12 a 13-18 hodin.

František Drtikol: Z fotografického archivu – výstava fotografií

Prodlouženo do 19.1.2014

Výstav František Drtikol: Z fotografického archivu - výstava fotografií PRODLOUŽENA do 19.1.2014a se koná u příležitosti 130. výročí narození Františka Drtikola a je věnována Josefu Richardu Markovi, autorovi první Drtikolovy monografie (1938).

Výstava prodloužena do 19.1.2014, v Uměleckoprůmyslovém museu v Praze

 

Czech Press Photo 2013 – výstava přinášející obrazové svědectví o životě v Čechách

Czech Press Photo 2013 - výstava přinášející obrazové svědectví o životě v Čechách
Czech Press Photo je soutěž a následná výstava přinášející nezávislé autentické obrazové svědectví o životě.
Tak, jak je vidí doma i ve světě profesionální fotožurnalisté žijící v České nebo Slovenské republice. Cílem soutěže i výstavy, které se konají každoročně od r. 1995, je umožnit veřejnosti být očitým svědkem událostí a jevů uplynulého roku. A rovněž snaha motivovat fotografy v každodenním stereotypu jejich práce k osobním přístupům a tak stimulovat rozvoj samotného média fotografie.

Výstava se koná 20.11.2013 – 31.1.2014 ve Staroměstské radnici v Praze.

Matisse a Fauves

Henri Matisse, Still Life with Red Carpet, 1906. Musée de Peinture et Sculpture, Grenoble © Succession H. Matisse/VBK, Vienna 2013 20.9.2013 -12.1.2014, Albertina, Vídeň
Na podzim roku 2013 prezentovala Albertina zhruba 140 děl Henriho Matisse a „Fauvistů“.

Většina prací mladých umělců, kteří tehdejší uměleckou kritiku srovnávali s „fauves“ („divokými zvířaty“), jsou na této výstavě poprvé k vidění ve Vídni a ve střední Evropě vůbec.

Henri Matisse byl hlavou a hlásnou troubou Fauvistů. V roce 1905 na sebe a svou uměleckou skupinu strhl pozornost na 3. pařížském podzimním salónu. Publikum bylo šokováno ráznými, zdánlivě rychle načrtnutými tahy štětce a pestrostí, intenzivními zářivými barvami. Motiv byl vedlejší – to podstatné byl výraz.

Kromě známých obrazů prezentuje výstava skutečnost, že Matisse a Fauvisté usilovali ve svých bronzových dílech, keramice, sochách a nábytku o expresi a intenzitu. Fauvismus je považován se svými nejdůležitějšími zástupci jako je Henri Matisse, André Derain, Maurice de Vlaminck, Georges Braque a Kees van Dongen za první avantgardní hnutí 20. století a jeho význam pro vývoj moderny je epochální.

Martin Sidorják – Barvy sportu

Jako kluk jsem chtěl být sportovec. Ale pak přišla chvíle, kdy bylo jasné, že se mi ten sen nikdy nesplní a že bude všechno jinak. Ani Lendl, ani Hrdina, ani Panenka. Prostředí sportu mě ale fascinovalo a chtěl jsem v něm zůstat. Focení mi to umožnilo a ten adrenalin tam zůstal. Stejně jako sportovec, i fotograf musí svou prací žít. Tak jako golf nebo tenis, i focení je báječná záliba a práce na celý život. A tak jako golf (nebo tenis) vyžaduje hodiny přípravy i úvah co a jak udělat, aby to byl ideál, aby byl výsledek podle představ. Nesmí Ti vadit vítr, mráz ani vedro, i když se v těch chvílích občas stáváš zoufalcem, který bojuje sám se sebou. Pohybuješ se mezi lidmi a přesto jsi sám, jen Ty, foťák a sportovní představení, kterého jsi součástí. I fotograf je věčný student, který se pořád učí a poznává další nové situace. Jiné světlo, emoce, další a další originalitu. Na každém kroku musí improvizovat. Když to „trefí“, zažívá nekonečnou extázi, ale druhý den ráno se probudí a ví, že to mohlo být ještě o něco lepší. A znovu přemítá o světle, nápadu, kvalitě, o roli té potvory náhody… Pořád mě to baví. Martin Sidorják

Výstava se koná 30.11.-19.1. 2014 v Czech Photo Gallery, Praha 1

Vojtěch V. Sláma: Colorjoy

Vojtěch V. Sláma: Colorjoy
Výstava Vojtěcha V. Slámy představí názorově kompaktní soubor jeho nových velkoformátových barevných fotografií, které vznikaly v průběhu posledního desetiletí.

Kamera je součástí jeho života, jejím prostřednictvím fixuje momenty, sekvence situací, kterým je vlastní velmi osobní, citlivé vnímání přítomnosti, smysl pro jejich autenticitu a poetiku. Vychází z intuice, není mu cizí ironie i surreálný podtext motivu, reflektujícího jeho životní prožitky.

Výstava se koná 29.11.-12.1.2014, Dům umění města Brna, Brno

Jaromír Funke: Mezi konstrukcí a emocí

Jaromír Funke: Mezi konstrukcí a emocí

Jaromír Funke (1896–1945) patřil

mezi průkopníky moderní fotografie. Roku 1922 se vydal na cestu k abstrakci, která vyústila v jeho vlastním -ismu, „fotogenismu“.

Reagoval také na kubismus a vytvořil vzorová díla nové věcnosti a konstruktivismu, stál nejblíž Bauhausu. V průběhu dvacátých let akceptoval jako jeden z prvních také iracionální směry, poetismus a surrealismus. Na Bretonově pojetí zázračného setkání založil po polovině třicátých let svoji „emoční fotografii“. Byl typickým všestranně vzdělaným intelektuálem své doby.

Výstava přiblíží především logiku utváření a proměn Funkeho tvorby. Od předchozích prezentací se liší především zasazením Funkeho díla do kontextu evropské avantgardní fotografie a kultury. Prokáže, že Funke patří k jejím průkopníkům.

Výstava se koná 18.10.2013-19.1.2014, v Moravské galerii v Brně

Kde domov můj?

Kde domov můj?
Výstava Kde domov můj?, která je součástí širšího stejnojmenného projektu, vznikla na základě otevřené výzvy, které se zúčastnilo přes 400 autorů.

Název projektu, tvořený prvními slovy české hymny, obsahuje moment pochybování, osobního i kolektivního tázání, které je dnes znovu aktuální vzhledem k tomu, že v současné společnosti vládne nejistota, nespokojenost a pocit frustrace. Projekt Kde domov můj? je výzvou ke zlepšování veřejného prostoru konkrétními iniciativami a k jejich sdílení pomocí aplikace „Zlepšujeme místa“ na webové stránce projektu kdedomovomu

j.dox.cz. Účast v projektu tak dává každému příležitost se k položené otázce vyjádřit a podílet se na utváření sdíleného domova. Sdílet je možné také nápady a podněty na zlepšení veřejného prostoru nebo zprávy o pozitivních činech a aktivitách.

11.10.2013-13.1.2014 , v DOX Centrum současného umění, Praha 7
 
Štítky: